Lavinia in het riet

Lavinia Meijer was negen jaar toen ze koos voor de harp. Nu is ze veertig en inmiddels een grote internationale ster. Op 15 juli komt ze naar Kalenberg, in het hart van de Weerribben. Ze zegt: ‘Ik heb begrepen dat het een bijzonder natuurgebied is.’

Ze geeft er twee solo-concerten op het Rietfestival, een muzikaal evenement dat dit jaar zijn première beleeft. 

Het eerste concert – niet versterkt – is bij een bewoner in een tuin, het tweede -versterkt – op een ponton in de Kalenbergergracht. 

Wie naar beide concerten gaat hoort niet twee keer hetzelfde repertoire. Maar wèl is het zo dat in beide gevallen het programma is afgestemd op de omgeving, dat wil zeggen dat de natuur een belangrijke bron is. Zo speelt ze de eigen compositie Atmospheric Rivers, geïnspireerd op het door klimaatverandering ontstane fenomeen van ‘rivieren die door de lucht stromen en zich dan na verloop van tijd ontladen in gigantische regenbuien’.

Van Philip Glass, de Amerikaanse componist die wereldberoemd  werd met zijn minimal music, staat Metamorfose II op het programma. Glass en Meijer bewerkten het samen voor harp. De twee kunstenaars zijn bevriend sinds 2012, toen Glass in Nederland was. Eén van de dingen die hij hier wilde was Lavinia uitnodigen in zijn concert te spelen.

Lavinia: ‘Ik dacht: wie ben ik. Dat een man van zijn statuur mij uitnodigt. 

Na afloop zei hij dat het hem nieuwe inzichten verschafte. Ik was er stil van. Ik realiseerde ik me dat het er vooral om gaat dat je open staat om te leren. Het gaf me veel zelfvertrouwen.’

(Tussenkop)Combinatie

Een solo-carrière opbouwen, dat is wat de harpiste vrijwel vanaf het begin voor ogen stond. ‘Het was mijn doel de harp als solo-instrument op de kaart te zetten. Het is nooit mijn ambitie geweest om een vaste plek te krijgen in een symphonie-orkest.’

Dat betekent dat ze ondernemer is geworden. Ze heeft een platencontract bij Sony, componeert, en treedt met regelmaat overal in de wereld op. ‘Het is een combinatie 

die me heel goed bevalt. Het gaat eigenlijk steeds beter’.

Het liefst speelt ze op haar eigen harp, die 45 kilo weegt en die ze door de onhandige vorm niet alleen rechtop kan zetten. Ze rijdt hem in een driedelige hoes in een karretje op luchtbanden van en naar haar stationwagen.

Maar als ze ver moet reizen kan de harp niet mee. ‘Daarbij heb ik me al vroeg neergelegd. Je kunt geen internationale carrière opbouwen als je erop staat om op je eigen instrument te spelen. Veel te lastig en vooral te tijdrovend om hem mee te nemen in het vliegtuig.’

Lavinia is geboren in Zuid-Korea. Ze kreeg Nederlandse adoptie-ouders die zelf niet in de muziek zaten, maar die haar steeds gestimuleerd hebben. En zo zat ze tijdens haar gymnasiumjaren in Arnhem al op de jongtalentenklas van het Utrechtse Conservatorium. Twee keer per week heen en weer. Later haalde ze daar haar bachelor (cum laude). De   master deed ze in Amsterdam (eveneens cum laude).Kort daarna begonnen de grote successen al.

Optreden doet ze bijzonder graag. ’Af en toe vertel ik er iets bij om voor de mensen het luikje te openen naar hun eigen verbeelding’.

Ongetwijfeld gaan er op 15 juli in Kalenberg een heleboel luikjes open, niet alleen bij de twee optredens van Lavinia, maar ook tijdens de andere concerten. 

Het hele programma staat op rietfestival.nl