Loverboys
Loverboys
Eén verloren avond meer of minder, wat doet het er eigenlijk toe? Er zijn er zoveel. Hangen voor de tv, proberen de computer weer op orde te krijgen, hoewel dat nooit wat oplevert… verknoeide uren.
In de hal van het stadhuis strijkt Track 030 neer. Dit samenwerkingsverband van Centraal Museum, Hogeschool voor de Kunsten, Tumult en Growing up in Public is ‘een reizend circus, op zoek naar het spanningsveld van cultuur, politiek, wetenschap en economie’. Dit keer gaat het over citymanagement, een vies woord voor stadspromotie. De Binnenstadskrant wil daar bij zijn, want het onderwerp is hot. Gemeente en wijkraad Binnenstad vinden het erg belangrijk dat, zoals het heet, Utrecht op de kaart gezet wordt, niet alleen op de kaart van Nederland, maar op de wereldkaart. In Argentinië en Angola, in China en Chili moeten inwoners de dringende behoefte krijgen naar Utrecht af te reizen, bijvoorbeeld straks voor Trajectum Lumen, de avondwandeling langs aangelichte gebouwen en bomen, een project van ruim vijf miljoen euro.)
‘Utrechts positie als prominente culturele stad in Nederland versterken’. Dat staat als prioriteit nummer één in een visie van de Wijkraad op de toekomt van de Binnenstad. Hoe is dat zo gekomen? Is het niet veel belangrijker dat de Binnenstad aantrekkelijk blijft om te wonen en te werken? Zitten we echt te wachten op nog meer evenementen, met nog meer mensen van buiten? Hoog in de top tien van ergernissen van Amsterdammers staat dat hun stad vergeven is van de toeristen. Moeten we hier ook die kant op?
Op dus naar het stadhuis om van Track 30 eens wat verstandigs te horen over Utrechts citymanagement. Het valt vies tegen. Gespreksleider is Ruben van Gogh. Hij is volgens internet-encyclopedie Wikipedia dichter, bloemlezer en presentator, maar presenteren kan hij niet. Hij kijkt voort- durend op een blaadje met aanwijzingen, maar springt niettemin van de hak op de tak. Als iemand iets aardigs dreigt te zeggen, gaat hij snel over op wat anders.
Een verloren avond dus, vol onsamenhangend geneuzel. Maar waarom liepen er dan nauwelijks mensen weg? Waarschijnlijk omdat ze belangen hebben bij het onderwerp. Iedereen wil beter worden van de Binnenstad: de politicus, de makelaar, de handelaar in cultuur, de hotelhouder, de kroegbaas. Ze willen haar allemaal gebruiken. Ze verkopen mooie praatjes. Loverboys.