Naar de overkant
Naar de overkant
Slootje springen kon geweldig goed in Schelle, een weilandengebied pal bij de stad, aan de andere kant van de Oosterlaan. Je hoefde alleen maar de Hoge Spoorbrug over. Bovenop wachtten we altijd een poosje tot er treinen kwamen. Zwolle, want daarover gaat het hier, is net als Utrecht een knooppunt van spoorwegen. Het emplacement is breed, met overal wissels. Je wist pas laat over welk spoor een trein onder de brug zou doorgaan. En dan moest je zorgen dat je er precies boven stond, om he lemaal te verdwijnen in de tintelende stoom van de locomotief (ja, we gaan een eindje terug in de tijd). Dat het waarschijnlijk zeer ongezond was, daarvan hadden we geen benul.
Bruggen, straten, pleinen, parken, voorzichtigheidshalve vernoemen we ze pas naar personen wanneer die al dood zijn. Want je kunt nooit weten of de bejubelde kunstenaar op zijn oude dag in het verpleeghuis toch nog een medepatiënt aan het mes rijgt. Uitzonderingen maken we voor leden van het koninklijk huis en voor sporthelden. Zij kunnen nog tij- dens hun leven genieten van eeuwige roem. Zo hebben we in Utrecht een Jochem Uytdehaageplantsoen en gaat de nieuwe fietsbrug over het Am- sterdam-Rijnkanaal Daphne Schippersbrug heten. Direct na zijn gouden medaille op de Olympische Spelen kreeg Anton Geesink in Zuilen een straat. Dat gebeurde op initiatief van burgemeester De Ranitz, groot bewonderaar van de potige sportman. De sympathie was wederzijds. Geesink zocht De Ranitz zeker twee keer per maand meestal onverwachts op het stadhuis op, zo weet ik van zijn secretaresse. De burgemeester schoof dan al zijn verplichtingen opzij om een uurtje met zijn held te praten. Dat is nog eens wat anders dan dat ene bezoekje van Gordon aan Rutte in het Torentje. De brug in aanbouw over het spooremplacement gaat heten naar Moreelse, in een ver verleden burgemeester van deze stad. Hij heeft al een parkje, is dat niet genoeg?
In Zwolle had je maar één brug over het spoor. Als je het had over de Spoorbrug dan wist iedereen welke brug je bedoelde. De nieuwe Utrechtse brug over het spoor hadden we natuurlijk gewoon Spoorbrug moeten noemen, of Hoge Spoorbrug.